Tankens mosaik. Om mötet mellan text och läsare

ISBN:91-7173-174-1
  • Utgivningsår och antal sidor: 2002, 270 sidor, hft
  • Översättning: Ulrika Jakobsson
210 kr
Medlemspris:188 kr
Inkl moms och frakt
 
  • Pedagoger och allmänhet förtvivlar inför uppgiften att förbättra barns läsförståelse.I somliga skolor fyller eleverna i svar på läsförståelsefrågor om och om igen.I andra kämpar de sig ihärdigt igenom tjocka övningsböcker för att nå bättre resultat på SAT (Scholastic Assessment Test ?nivåtest som mäter matematisk, språklig och analytisk förmåga). Ingetdera lär barnen att använda strategier som hjälper dem att verkligen förstå text bättre. Vad värre är utvecklas inte heller kärleken till läsandet, själva den motor som inbjuder till ett livslångt läsande. Keenes och Zimmermans bok gör bådadera. Det är en mycket praktisk bok och den visar prov på en passion för läsandet som smittar. Vi leds in i klassrum där denna passion härskar, en passion med självinsikt. Barnen och lärarna vet vad de gör. Det är en mycket praktisk bok och den visar prov på en passion för läsandet som smittar. Vi leds in i klassrum där denna passion härskar, en passion med självinsikt. Barnen och lärarna vet vad de gör.