Färdplan för klassrummets läsundervisning

ISBN:978-91-7173-448-8
  • Utgivningsår och antal sidor: 2015. 210 sidor. Hft
  • Översättning: Britta Stensson
210 kr
Medlemspris:182 kr
Inkl moms och frakt
 
  • Går det att undervisa i läsning – den sortens läsning som får hjärtat att klappa och söka sig in i vårt inre? Är det den fråga som föräldrar, politiker, lärare och andra berörda ställer sig? Alla undrar vi hur den nya generationen ska kunna bli en läsande generation. Vi verkar vara överens om att det är viktigt att kunna läsa, men varför ska de unga lägga ner så mycket tid på att läsa? Och vad ska de läsa? Och hur? I "Färdplan för klassrummets läsundervisning" tar Lucy Calkins ett brett grepp om läsfrågorna. Det här är framför allt en bok om vad barn behöver för att utvecklas som läsare, men den handlar också om hur läraren själv kan utvecklas på området och bli ännu bättre på att möta barnen precis där dessa befinner sig, men samtidigt, lika viktigt det, ha siktet inställt på nästa steg i deras läsutveckling. Boken är praktiskt inriktad. Calkins beskriver till exempel hur läraren – med hjälp av “minilektioner”, högläsning med mera – kan skapa en miljö som befrämjar samtal om texterna. Pratar man inte om det man har läst blir det mycket svårare att utvecklas som läsare. Sådana samtal är helt enkelt avgörande. Lucy Calkins har grundat – och är föreståndare för – The Reading and Writing Project vid Teachers College på Columbia University. Hon har publicerat en rad böcker om barns läs- och skrivutveckling.