Att gå i huvudpersones skor del II. Att tolka och att skapa teorier

ISBN:9789171735096
2017. 240 s. Häftad
Översättning: Nils Sjödén
240 kr
Medlemspris:210 kr
Inkl moms och frakt
 
  • I den här andra delen av "Att gå i huvudpersonens skor" visar Lucy Calkins och Katherine Tolan på hur läsningen blir så mycket mer intressant och givande om vi som läsare distanserar oss och går ut ur texten, betraktar den och skapar teorier och tolkningar. Författarna presenterar olika modeller för hur man kan närläsa texter, göra inferenser och synteser, undersöka mönster och metaforer och skapa komplexa idéer om de ofta så motsägelsefulla karaktärerna. Det handlar om en undervisning som hjälper eleverna att skapa en helhet av alla små och stora pusselbitar och på så sätt komma fram till vad författaren vill säga och skapa en egen tolkning av texten.

    Lucy Calkins förestår The Reading and Writing Project vid Teachers College vid Columbia University i New York.  Under mer än trettio år har hon och hennes tankesmedja utvecklat arbetet med läsning och skrivning bland New Yorks lärare, men även bland lärare över hela USA.
     Kathleen Tolan (1963–2016), även hon vid The Reading and Writing Project, ledde under många år utvecklingsarbetet med läsning. Hon arbetade med att undervisa läsutvecklare, rektorer och administratörer, i synnerhet  tillsammans med personal  i skolorna i södra Bronx, Harlem och Scarsdale.